23 mars 2018

Rensa med KonMari- metoden...

Det har gått trögt med rensandet senaste tiden och jag har nästan väntat in att något skulle få mig att sätta igång igen, men så blir det naturligtvis inte utan vad som krävs är ett beslut och ett datum för när det ska ske. 

Jag har bestämt mig för att börja nu till helgen och den här gången ta hjälp av KonMari- metoden. Jag köpte och läste Marie Kondo´s bok The Life-Changing Magic of Tidying Up när den kom men använde mig aldrig av upplägget fullt ut.

Vi har inte mycket kvar att rensa i vårt hem men jag anser mig samtidigt inte vara klar eller på något vis ha nått mål. Sen kommer det väl alltid att finns mer att rensa bort om man skulle vilja det, men i det stora hela tror jag faktiskt att uppdraget kommer att kunna slutföras under 2018.

En liten parentes i sammanhanget är att vi också har ett uthus som behöver rensas på diverse byggmaterial, trädgårdsredskap och säkert en massa annat. Det är ett projekt för sig och jag hoppas att vi redan till sommaren får tid att ta ett första ryck.

Vidare använder Marie Kondo sig av ett upplägg där man delar in hemmet i olika kategorier och alltså inte sedvanligt rum för rum. Först ut står kategorin Kläder och jag ser nu fram emot att gå igenom garderoben, säsongsplagg i byrålådor, ytterkläder och skor i kläd- och skoskåp i källaren. Rubbet. Allt samlas i en stor hög och sorteras plagg för plagg, del för del.

Häng på du med. Jag kommer att dela processen både här och på Instagram @kommahem
Nu kör vi!
//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar