28 mars 2018

KonMari- Böcker

Rensandet går som på räls och jag kan nu bocka av den andra kategorin enligt KonMari- metoden; Böcker.

Då jag så sent som i Januari i år gjorde en ordentlig rensning bland våra böcker var förhoppningen inte särskilt stor att jag skulle känna mig redo att rensa bort så många fler. Men det slutade faktiskt på ytterligare -24 st böcker. Jag passade även på att gå igenom min samling med gamla IKEA- kataloger och rensade bort 5 av dem. 

Komma hem

Precis som med kläderna samlade jag a l l a böcker på en och samma yta i vardagsrummet. Marie Kondo rekommenderar att man inte öppnar böckerna utan endast plockar upp dem en och en och känner efter om de 'spark joy'. Jag kände mig dock 'nödgad' att öppna och bläddra igenom ett 10- tal av dem för att kunna ta beslut. 

Med de allra flesta av böckerna gick det smidigt och lätt och vid upprepade tillfällen kom även samma känsla av att vara färdig med flera av dem, släppa taget och liksom komma vidare i livet. 

Näst på tur står nu Papper. Inom denna kategori ingår även t ex Bruksanvisningar, Garantier och Recept.
//Tina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar