27 sep. 2017

Tankar, rensande & ångest...

Oftast är det positiva känslor som kommer av att rensa bort saker, men ibland kan det även kännas ångestfyllt. Idag har jag färdigställt en ny omgång annonser på Tradera och även plockat åt sidan lite saker i förrådet som vi ska lämna in på auktion framöver. 

Vissa saker som jag nu nått fram till känns jättejobbiga att ta beslut om. I stunden våndas jag och undrar om jag kanske kommer att ångra mitt beslut en vacker dag. Skönt då att ge det lite tid och fundera igenom ordentligt, låta det mogna. 

För mig brukar det oftast släppa inom någon vecka eller så och när jag tänker tillbaka på allt som jag rensat bort hittills kan jag inte ens minnas vad allt det där har varit och inte har jag saknat det. 

Vid något tillfälle vill jag minnas att jag ångrade en väska som rensades bort och det har säkert varit något mer, men de gångerna är lätt räknade. Jag behöver förmodligen inte oroa mig alltför mycket, risken att jag kommer att ångra mitt beslut är väldigt liten.

Mitt i all vånda förvånas jag även över hur lång tid det tar att komma i mål. Har aktivt rensat i lite drygt 2,5 års tid nu. Jag är inte framme än och har inte heller någon klar uppfattning om hur lång tid det kommer att ta innan vårt hem är helt tömt på överflöd. 

Till slut står man väl förhoppningsvis ändå där vid mållinjen blickande tillbaka på den resa som gjorts. Men jag vill inte att det ska dröja för länge, livet är ju nu och det är med stor förväntan och nyfikenhet jag vill börja leva det där livet i hundraprocentig enkelhet.
//Tina

2 kommentarer:

  1. Hej Tina! Känner igen mig i det du skriver. Har totalrenoverat mitt barndomshem och flyttat dit. Det skulle inte bara flyttrensas där vi bodde förut utan hela huset vi flyttade till skulle tömmas efter mina avlidna föräldrar. Nu är renoveringen klar och rensningsprocessen pågått ca 2 år och är snart är vi klara. Det känns underbart men det har tagit massor med kraft och som du skriver, en enorm tid. Jag tror att så fort man börjar tanken att göra sig av med en sak har man redan bestämt sig. Jag har en liten "sorgehörna" där en del saker placeras en tid när jag "gör upp med mig själv". Sedan avvecklas de på något sätt. Snart kan vi njuta av ett hem med mycket mindre saker än vi hade innan flytten trots att
    vi ärvt saker.
    Tack för en trevlig blogg!/ Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina!
      Tack för din återkoppling. Det är alltid så himla trevlig att få ta del av er läsares egna tips och erfarenheter av att rensa och förenkla.
      & så underbart att ni snart kan börja njuta av ett enklare liv med mindre saker. Jag hoppas, hoppas snart också nå fram dit:)
      Kram på Dig

      Radera