29 aug. 2017

Ogenomförbart köpstopp, tappat räkningen & pågående projekt...

Jag tvingas tyvärr bekänna färg angående mitt köpstopp som jag skrev om i ett tidigare inlägg här. Allt var planerat in i minsta detalj och jag kände mig väl förberedd att köra en testperiod på minst 6 månader med start i Juli. Sen kom plötsligt livet emellan så som det kan göra ibland och vi har nu lämnat en tuff sommar bakom oss innehållande både ovisshet och en stor dos oro. 
Det sista av renoveringen och de sista inköpen till sovrummet som skulle vara klart innan det planerade köpstoppet blev skjutet på framtiden och så sent som förra veckan beställde jag äntligen de där påslakanen vi skulle ha. Än har vi inte flyttat in i sovrummet igen.


Pinterest

Genom allt det här känner jag av någon anledning inte heller samma behov som tidigare att begränsa mina inköp. Jag utvecklas mer och mer mot minimalism och lockas alltmer sällan till att köpa något nytt, även om jag inte kan förneka att det pockar på lite grann nu när höstnyheterna trillar in från alla håll i vackra brända toner. Att kombinera en stor passion för inredning och design med simple living och minimalism har stundvis visat sig vara en stor utmaning.

Om bara några dagar går vi så även in i höstmånaden September och det har med det åter blivit dags att se över garderoben enligt Projekt 333(läs mer om min kapselgarderob och Project 333 i ett tidigare inlägg här). Flera toppar har blivit slitna och behöver bytas ut, jag behöver även komplettera med ett par stickade tröjor och plötsligt kan det även vara så som det blivit för mig att man förändras och ser på sin garderob med nya ögon. Flera av mina tidigare plagg känns inte längre som mig. 

Jag har som mål att bygga upp en hållbar basgarderob, är inte jätteintresserad av trender när det kommer till kläder men vill ändå känna mig ajour och i höst plockar jag helt enkelt godbitarna. Det talas t ex mycket om rött, silver och schackrutigt. Jag hoppar nog det här med silver och rutor men det skulle vara kul med iaf ett rött plagg i garderoben. Det kommer tydligen även mycket tröjor med text, denimplagg och blommigt. Älskar jeans och deimskjortor så det blir säkra kort i min garderob i höst.  

Jag har även köpt och planerar att köpa ytterligare ett par saker till hemmet och det känns helt okej även om detta ej var en del av ursprungsplanen. Viktigast av allt är att jag planerar mina köp väl i förväg och tänker igenom dem ordentligt, väntar en tid(2-4 veckor) och på så vis utvärderar om det där inköpet är något jag verkligen är i behov av och fortfarande vill ha.

Samtidigt pågår fortsatt rensning här hemma men har tappat bort räkningen. Jag kom helt enkelt av mig under sommaren och sista noteringen stod på 326 st bortrensade saker. Att nå 1000 tror jag ej kommer vara något problem. 

I skrivande stund håller jag även på att plocka fram saker från förrådet som jag hållit fast vid länge och som hittills klarat varje rensning, b la en vacker gammal skrivmaskin, en hattask i läder, en elefantpiedestal mm. Kommer de att användas eller kommer de att fortsätta stå och samla damm i förrådet? 
Parallellt försöker jag också färdigställa gamla möbelprojekt och så pågår det omorganisering i dagbädden för att få bort en del förvaring från källaren. 

Vidare är min önskan att även fortsättningsvis dela med mig av sådant som kan vara av värde för er som kikar in. Tipsa gärna om vad ni vill läsa mer av här på bloggen!
Så hoppas jag vi ses snart igen...


//Tina


2 kommentarer:

  1. Heeeej Tina,
    Kul att läsa ditt inlägg. Prestigen får man ju släppa ibland och bara känna att det här funkade inte men det är helt ok ändå... eller hur?
    Jag var på riktigt helt manisk med listan och räknade saker innan sommaren, sen la jag bara ner det... Vi har varit 8 vändor till tippen, så vi har slängt saker med råge...
    Men jag känner att det är mycket kvar som suger energin ur mig. Jag jobbar på att min man ska förstå att det tar sån enorm energi av mig att det samlas saker på hög lite varstans hemma... Bad honom ödmjukast om att vi inte ska hamna här igen med alla dessa vändor till tippen.
    Det är inte alltid lätt att förstå tänker jag.
    Men jag brottas massor med översvallande känslor (HSP-personlighet) och känner mer och mer att mindra saker gör mig lugnare. I synnerhet saker som jag vet bara står och aldrig aldrig används... Där har vi en diskussion just nu;-)
    Jag ahr en känsla av att män rent generellt bryr sig mindre om det här och kan ha sker i skåpen utan att bry sig. Hur är det hemma hos er och hur har du fått med din man på "tåget"?
    Ta hand om dig vännen!
    Kramar Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack rara för att du tar dig tid att läsa & jag hoppas du hann läsa mitt svar till dig? Idag på morgonen när jag skulle rensa upp bland skräp och spam lyckades jag radera min egen kommentar samtidigt. Lite kort menade jag i mitt svar till dig att det är viktigt att man lyssnar på varandra och sen försöker mötas halvvägs. Det är nog mycket så jag fått med mig min sambo 'på tåget'.

      Jag är ju den som vill rensa mycket och ofta och överallt och han är lite mer hoarder, vill spara och 'kan vara bra att ha'...Men han är iaf villig att försöka och förstår att det är viktigt för mig att vi gör det här.

      Som jag förstår det är din man också väldigt tillmötesgående och vill möta upp dina önskemål och behov i det här med att rensa, men att ni har lite olika syn på vad som är viktigt att ha kvar. Det är nog precis som du skriver en fråga om att vara man och kvinna. Vi kvinnor är nog generellt lite mer rationella när det kommer till sådant här:).

      Hoppas allt är bra med dig och att ni snart är i hamn med husförsäljning, nytt boende osv. En intensiv period förstår jag men snart kommer ni kunna pusta ut och landa i allt.
      Kram!

      Radera