21 feb. 2015

14 Pärmar bort...

Som nybliven rensare får man ibland bekänna färg. Under veckan har jag gått igenom och slängt papper i 14 st pärmar från år 1999-2007. Gaah! 

Kvar blev ett fåtal papper(mindre än 10 st) som fortfarande är aktuella och skall sparas vidare. Det här var nog den tuffaste rensningen hittills. Två sprängfyllda bärkassar med kasserade papper blev det.



Nu återstår pärmar från år 2008-2014. Då jag läst att Skatteverket kan begära att få se underlag sex år tillbaka efter det att man som privatperson lämnat sin deklaration kommer det tyvärr bli en del papper kvar i dessa pärmar. 

Som näringsidkare är jag väl medveten om att jag måste spara alla papper i 7 år, men som privatperson hade jag faktiskt ingen aning om detta fram tills nu.

Mer om papper som skall sparas hittar du i ett tidigare inlägg här.


//Tina

2 kommentarer:

  1. Här sparas bara deklarationsblanketten o. ev. kvitton på avdrag, alla andra uppgifter finns ju att ta fram hos arbetsgivare/bank om det nu skulle komma att behövas.
    Sedan sparar jag förstås mina firmadeklarationer i 7 år, och inte en dag längre :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, där sa du något. Sådana uppgifter måste ju gå att få fram om det skulle behövas. Risken känns ju väldigt liten. Tack för att du delade med dig!

      Radera