28 jan. 2015

Spara eller slänga?

När jag rensade ut i vår bokhylla i arbetsrummet kom det fram en del gamla synder kan jag berätta, b la en hel massa osorterade kvitton. Oj vilken röra! Och jag som trodde att jag var någorlunda välorganiserad av mig.

Tänk på det här när du rensar bland dina kvitton:
Spara kvitton på vanliga köp i 3 år. Så länge kan du reklamera varan eller tjänsten. 

Ett tips är att samla alla kvitton under året i ett vanligt kuvert. När året är slut lägger du undan kuvertet och slänger samtidigt det kuvert som är mer än 3 år gammalt.

Huskvitton skall alltid sparas så länge du bor kvar i huset då de påverkar reavinstbeskattningen vid en ev. framtida försäljning.  

Huset kvitton förvarar jag i en separat pärm.

//Tina

1 kommentar:

  1. Hej vännen!
    Tack för dina kloka tips, visste inte att man skulle spara vanliga kvitton i tre år.. Jag har nog bara sparat dem i ett år.
    Till huset sparar jag dem i en pärm.

    O tack för att du alltid skriver med sån omtanke. Vill verkligen ta mig själv i kragen nu, men jag är så fruktansvärt trött. Det är helt förlamande just nu.
    Hoppas verkligen det vänder snart...
    Så tack!
    Kram Anna

    SvaraRadera